Het nieuwe slopen

Autodemontage is eigenlijk het nieuwe slopen van vroeger. Je kent de term autoslopen wel. Of autosloperij of de sloop. Dit komt omdat de meeste autodemontage bedrijven zo nog heetten. Maar de naam slopen is eigenlijk niet de goede naam. Een auto wordt tegenwoordig niet meer gesloopt. Dit mag niet meer door de nieuwe milieuwet. Onderdelen moeten nu tegenwoordig gerecycled worden. Daarom wordt het nu demonteren genoemd. 

Waarom demonteren

Waarom wordt het eigenlijk demonteren genoemd? Het woord monteren zit in het woord demonteren. Monteren houd in 2 objecten of onderdelen aan elkaar vast maken zodat het een geheel wordt. Demonteren is eigenlijk het tegenovergestelde van monteren. De onderdelen worden van elkaar afgehaald zodat er geen geheel meer overblijft, maar verschillende onderdelen. Een auto wordt dus gedemonteerd en niet gesloopt. Niet alleen door de nieuwe milieuwet mogen we geen auto’s meer slopen, maar moeten we de auto’s demonteren. We gebruiken het woord ook omdat het chiquer klinkt. Zo worden de onderdelen op de demontage markt sneller verkocht. 

Wat houd autodemontage in

Als je auto aankomt bij een autodemontage bedrijf dan is het eerste wat ze doen berekenen hoeveel vergoeding de eigenaar van de auto krijgt. Daarna gaan ze al het papierwerk op orde maken. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken moet het demontagebedrijf erkend zijn bij het RDW. Nadat het bedrijf alle papieren samen met jou heeft geregeld ben je niet meer belastingplichtig en hoef je de verzekering ook niet meer te betalen. Daarna gaan ze aan de slag met het demonteren zelf. Demonteren houd dus in alle onderdelen van elkaar afhalen. Dat doen ze met de auto. Als dat gedaan is gaan ze kijken welke onderdelen er nog verkocht kunnen worden en welke onderdelen er gerecycled kunnen worden. Dan blijven er vaak nog een aantal dingen over die niet gerecycled kunnen worden en ook niet verkocht. Dit zijn de onderdelen die wel weggegooid kunnen worden. 

Vergoeding

Zoals de meeste mensen weten krijg je hier een kleine vergoeding voor. Deze vergoeding is natuurlijk niet heel vergelijkbaar met de waarde van de auto, maar het is toch wat. De vergoeding die ze weggeven zit vaak tussen de 150 en 500 euro. Als je een vergoeding krijgt die hoger is dan 500 of zelfs 900 euro dan is dat een grote uitzondering. Een auto moet dan wel een heel speciaal onderdeel hebben of moet een korte levensduur hebben gehad. Auto’s die wat ouder zijn hebben namelijk vaak dezelfde onderdelen als andere auto’s. Een nieuwe auto kan daarom vaak een nieuw onderdeel bezitten waar veel mensen vraag naar hebben.