Internationaal en luchtvracht transport

Er gaan veel onjuistheden in de rondte over logistiek, transport, op- en overslag. Het klopt dat veel niet zichtbaar is, in deze tekst een korte uitleg over internationaal transport.

Bodedienst en koerier

Groot internationaal transport begint met het ophalen van het artikel, of de pallet met dozen, voor de reis. Er zijn internationale koeriersdiensten die het gelijk naar de klant kunnen brengen, maar dat is erg duur. Voordeliger is als de koerier de vracht naar een overslag brengt. Daar wacht het op een grote internationale vrachtwagen, en gaan al die verzendingen in die vrachtwagen naar een overslag in dat andere land. Als het niet zo groot is, dan kan ook een voordelige bodedienst de vracht ophalen, dat is goedkoper dan een koerier. De bodedienst haalt in een heel district allemaal kleine vrachtjes op. In dat andere land gebeurt hetzelfde, maar dan andersom. De bode of koerier haalt bij de overslag de vracht op om het bij de klant af te leveren.

Is de cargo dan ook een overslag?

In het tot nu toe omschreven voorbeeld gaat het enkel over transport over de weg. Maar er bestaat ook nog luchtvracht transport evenals de havens. In feite is dat dan de overslag. De koerier of bodedienst brengt de vracht naar de cargo van het vliegveld, of lost een zeecontainer in de haven. In dat andere land gaat het dan weer andersom. Een vrachtwagen haalt de container op in de haven, of een koerier of bodedienst het pakket op het vliegveld en brengt het naar de eindbestemming. Het hele plannen van internationaal transport, waaronder luchtvracht transport valt, heet dan de logistiek. Het is een wonderbaarlijke infrastructuur van allerlei bedrijven die een samenwerking hebben. Tegen een lage prijs en met minimale schade gaat er veel vracht over de wereld en zelden raakt er iets kwijt. Het kwijtraken van goederen is meestal die zeecontainer die overboord gaat, en meer niet.